Då kan konsumentkreditlagen vara till din fördel
Konsumentkreditlagen är kanske något som de flesta säkert har hört talas om någon gång, men vars innebörd kanske inte är helt tydlig för alla. Detta är den lag som talar om vilka skyldigheter och rättigheter som gäller i de avtal som görs mellan kreditgivare och kredittagare (alltså en privatperson, inte ett företag) och är utformad till konsumentens fördel. Det är under konsumentkreditlagen som alla låneverksamheter drivs.
Financer.com ska nu titta lite närmare på konsumentkreditlagen, hur den fungerar och hur den vara till din fördel.
När gäller konsumentkreditlagen?
De regler som konsumentkreditlagen för med sig gäller vid alla avtal mellan företag, som till exempel banker och andra långivare, och konsumenter. Dock gäller inte denna lag endast vid utlåning av pengar (vid snabblån eller privatlån) utan även när du köper andra tjänster och även prylar på avbetalning, som till exempel hemelektronik, samt när det rör sig om kreditkort. Följande täcks inte av konsumentkreditlagen, eller kommer med vissa undantag:
- När du lämnar in föremål hos en pantbank eller tar ett studielån gäller inte konsumentkreditlagen alls.
- Vid bolån gäller endast särskilda regler i konsumentkreditlagen.
- Köp på faktura kan täckas av konsumentkreditlagen till viss del. Här gäller dock främst konsumentköplagen.
Konsumentkreditlagen – indispositiv lagstiftning
Konsumentkreditlagen är, som vi nämnde tidigare, utformad till kundens fördel och är en så kallad tvingad lagstiftning. Detta kallas med ett annat begrepp att lagen är indispositiv. Skulle företagen gå ifrån lagens regler måste man göra detta på ett sätt där konsumenten vinner på förändringarna.
Anledningen till denna lag är att konsumenten ska vara skyddad, då man inte direkt kan kräva av kunden att denne är påläst i alla de juridiska moment när det gäller till exempel låneavtal. Det ska vara långivarens ansvar att informera kunden om vad som gäller.
Detta innehåller konsumentkreditlagen
Konsumentkreditlagen innehåller en hel del regler som företagen måste följa för att fortsätta få bedriva sin verksamhet. Nedan följer några av de tillämpningar företagen måste följa enligt lagstiftningen:
- God kreditgivningssed. Detta innebär att företaget ska ta hänsyn till konsumentens individuella situation när det gäller de ekonomiska förhållandena. Ett exempel är att företag inte ska bevilja ett lån endast för deras fördel, om kundens ekonomi egentligen inte klarar av återbetalningen.
- Riktlinjer vid marknadsföring. Hur företagen marknadsför och vad som marknadsföringen får innehålla. Smslåneföretag exempelvis, får inte marknadsföra sina räntefria lån som ”gratis”.
- Väsentliga uppgifter måste redovisas. Konsumenten har rätt till att ta del av vissa uppgifter innan denne ingår ett avtal.
- Kreditprövning. En kreditupplysning måste alltid göras på konsumenten för att företaget ska kunna avgöra kundens kreditvärdighet. Blir du nekad en kredit har du som konsument också rätt att veta varför.
- Du som konsument har rätt att få tillgång till dokumentation ifrån det avtal du ingått. Kreditavtalet ska du motta i en tydlig form, till exempel via mail.
- Information gällande räntor och andra tillkommande avgifter. Självklart ska företaget vara tydliga med vilka kostnader som gäller när du skriver på ditt avtal. Den effektiva räntan ska anges, både i marknadsföringen, i förköpsinformationen och i den avtalsdokumentation som du mottar. Viktigt är att räntan inte endast anges i månadsform, utan som en årlig räntesats. Skulle det tas ut andra avgifter för krediten ska dessa avgifter endast täcka de kostnader som krediten kostat kreditgivaren. Det är viktigt att övriga avgifter i samband med kredit också anges tydligt i avtalet.
- Ångerrätt. Du har alltid rätt att ångra det kreditavtal du ingått under 14 dagars tid och denna period startar ifrån den dag du ingår avtalet. Skulle det vara så att du ångrar dig måste du betala tillbaka krediten inom 30 dagars tid. Ränta måste betalas för den period du haft tillgång till den kredit du ansökt om.
- Vid ett kreditköp ska en kontantinsats tas ut av konsumenten, som ska vara minst ligga på 20 % av varans kostnad.
Om företaget bryter mot lagen
Att lagen gällande krediter inte följs är såklart inte okej och skulle du till exempel tagit ett smslån och anser att långivaren inte ha följt konsumentkreditlagen bör du självklart anmäla detta. Om du inte riktigt vet hur du ska göra kan du kontakta din lokala konsumentvägledare för att få råd angående din situation eller vända dig direkt till Konsumentverket. Anmälan kan du göra direkt på Konsumentverkets hemsida. Och visste du att du faktiskt kan reklamera ett smslån? Lär mer om hur du gör det här.